Algemene voorwaarden
Introductie
Dit document bevat de Algemene Voorwaarden van Evelien Lafaille, Kinder- en jongerencoach, gevestigd te Amsterdam, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 91061652. Gebruikers van deze Algemene Voorwaarden zijn ik, Evelien Lafaille, eigenaar van Evelien Lafaille, Kinder- en Jongerencoach, en jij, de persoon, personen of organisatie die een dienst bij mij afneemt.
Artikel 1. Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
• Opdrachtnemer: Evelien Lafaille, gevestigd te Amsterdam,
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 91061652
gebruiker van deze Algemene Voorwaarden;
• Opdrachtgever: de wederpartij van Opdrachtnemer bij de Overeenkomst, veelal de wettelijk gezag hebbende ouder(s) of de wettelijke vertegenwoordiger van het kind en/of jongere;
• Partijen: Opdrachtgever en Opdrachtnemer;
• Overeenkomst: Een mondelinge dan wel schriftelijke Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer betreffende het verlenen van diensten door Opdrachtnemer;
• Diensten: alle door Opdrachtnemer geleverde diensten en alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende aard.
• Kind: De minderjarige ten behoeve van wie Opdrachtgever de Overeenkomst tot het verlenen van diensten is aangegaan.
• Schriftelijk: schriftelijk dan wel langs elektronische weg.
Artikel 2. Toepasselijkheid
1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding en offerte van
Opdrachtnemer, op iedere Overeenkomst tussen Partijen en alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende aard.
2. Indien deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn op een Overeenkomst tussen
Partijen, dan zullen deze ook op toekomstige Overeenkomsten tussen Partijen van toepassing zijn.
3. Afwijkingen op deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze
schriftelijk zijn overeengekomen.
Artikel 3. Kennismaking / informatie-uitwisseling / toestemmingsvereisten
1. Indien Partijen (wij) niet eerder een Overeenkomst hebben gesloten dan zal in beginsel
voorafgaand aan het sluiten van een Overeenkomst een (telefonisch) kennismakingsgesprek plaatsvinden.
2. Tijdens een eerste afspraak zal Opdrachtnemer (ik) de Opdrachtgever (jou) informeren over mijn diensten, werkwijze en wijzen op de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden en de gehanteerde tarieven. Deze staan vermeld op mijn website: www.evelienlafaille.nl.
3. Opdrachtgever (jij) zal Opdrachtnemer (mij) voorzien van de voor de dienstverlening relevante informatie.
4. Indien de dienstverlening betrekking heeft op begeleiding van een Kind jonger dan 16 jaar, dan breng je mij op de hoogte van wie het ouderlijk gezag heeft dan wel hoe de wettelijke vertegenwoordiging geregeld is.
5. Voor de uitvoering van mijn diensten als ook voor de informatie-uitwisseling gelden de volgende toestemmingsvereisten conform Nederlandse Regelgeving:
a. Kinderen van 0 – 12 jaar: met toestemming van de gezaghebbende ouder(s), dan wel van de wettelijk vertegenwoordiger.
b. Kinderen van 12 – 16 jaar: met toestemming van het kind en de gezaghebbende ouder(s), dan wel de wettelijk vertegenwoordiger.
c. Kinderen vanaf 16 jaar: met toestemming van het kind.
Artikel 4. Overeenkomst
1. Een Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de afspraken over de
overeengekomen dienstverlening op schrift zijn gesteld en door Opdrachtgever voor akkoord zijn ondertekend.
2. In afwijking van lid 1 kan een Overeenkomst eveneens tot stand komen indien de
mondeling gemaakte afspraken per email of anderszins langs elektronische weg aan Opdrachtgever zijn bevestigd en door Opdrachtgever akkoord verklaard.
3. Indien de dienstverlening betrekking heeft op begeleiding van een kind jonger dan 16 jaar, en de Opdrachtgever is niet de enige wettelijk gezaghebbende ouder of de wettelijke vertegenwoordiger van het Kind, dan geldt tevens het gestelde in lid 4, 5 en 6.
4. Alle wettelijk gezaghebbende ouders, dan wel wettelijke vertegenwoordiger, dienen schriftelijk in te stemmen met de begeleiding van het Kind. De gezaghebbende ouder die Opdrachtgever is, is verplicht om de andere gezaghebbende ouder deugdelijk te informeren over de begeleiding van het Kind en is verplicht om er voor zorg te dragen dat ook deze ouder zijn of haar schriftelijke toestemming verleent. Dit geldt tevens in geval van wijzigingen in de begeleiding.
5. Indien de andere gezaghebbende ouder niet of niet langer instemt met begeleiding van het Kind, dan is Opdrachtgever verplicht om Opdrachtnemer hier terstond van op de hoogte te stellen. In dat geval is het Opdrachtnemer niet of niet langer toegestaan om het Kind te begeleiden.
6. Indien Opdrachtgever niet of niet volledig aan het gestelde in lid 4 en/of 5 heeft voldaan, dan zijn de gevolgen hiervan voor rekening van Opdrachtgever. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer volledig vrijwaren indien Opdrachtnemer ter zake door de andere ouder wordt aangesproken.
Artikel 5. Regels rond afspraken
1. Afspraken voor een sessie en/of activiteit beginnen en eindigen op de afgesproken tijdstippen. Opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat het Kind tijdig op afgesproken tijdstip en plaats aanwezig is en na afloop op de afgesproken tijd wordt opgehaald, dan wel zelfstandig vertrekt indien afgesproken.
2. Indien een sessie en/of activiteit niet op tijd kan beginnen omdat het Kind niet aanwezig is, dan betekent dit niet dat de sessie en/of activiteit voortduurt na het overeengekomen tijdstip. Opdrachtgever blijft alsdan het volledige tarief verschuldigd.
3. Opdrachtgever dient tijdens een sessie en/of activiteit telefonisch bereikbaar te zijn voor Opdrachtnemer.
4. Indien Opdrachtgever een afspraak wenst af te zeggen, bijvoorbeeld omdat het Kind
door ziekte of anderszins verhinderd is, dan dient hij/zij hier Opdrachtnemer zo spoedig mogelijk van op de hoogte te stellen.
5. Indien een afspraak door Opdrachtgever wordt geannuleerd korter dan 24 uur voor
aanvang, en er is geen aanwijsbare reden van overmacht waardoor dit eerder gemeld kon worden, dan is Opdrachtnemer gerechtigd om het overeengekomen tarief voor de afspraak in rekening te brengen aan Opdrachtgever.
6. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om een afspraak af te zeggen of te
verzetten indien de afspraak door overmacht geen doorgang kan vinden. Hij/zij zal de Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. Onder overmacht in dit verband wordt onder meer verstaan: ziekte of arbeidsongeschiktheid of noodzakelijke zorg aan een dierbare.
Artikel 6. Tarieven
1. Aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door Opdrachtgever is verstrekt, alsmede de verwachte tijdsduur of de te besteden tijd en de geldende tarieven.
2. De geldende tarieven staan vermeld op www.evelienlafaille.nl en worden op verzoek aan
Opdrachtgever toegezonden. Bedragen zijn exclusief btw, tenzij anders aangegeven.
3. Handelingen/dienstverlening waarvoor geen vast tarief geldt, zullen op basis van
bestede tijd tegen het uurtarief aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
4. Opdrachtnemer is gerechtigd om de tarieven aan te passen. Tariefswijzigingen
dienen minimaal 1 maand voor inwerkingtreding te worden aangekondigd.
Artikel 7. Factuur en betaling
1. Opdrachtnemer stuurt Opdrachtgever periodiek een factuur voor de overeengekomen
dienstverlening. Opdrachtgever dient facturen binnen 14 dagen na factuurdatum aan Opdrachtnemer te betalen.
2. Bij gebreke van tijdige betaling is Opdrachtnemer gerechtigd de dienstverlening direct op te schorten.
3. Bij gebreke van tijdige betaling ontvangt Opdrachtgever een herinnering met het
verzoek om binnen 14 dagen te betalen. Indien dan nog niet is betaald, is Opdrachtnemer gerechtigd om wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten conform de wet aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
Artikel 8. Vertrouwelijkheid en privacy
1. Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding van alles wat besproken is tijdens of
in het kader van de dienstverlening. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de Opdrachtgever is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
2. Voor overleg met derden in het belang van het Kind jonger dan 16 jaar, is
toestemming vereist van de wettelijk gezag hebbende ouders en indien relevant van het Kind. Artikel 4 lid 3 is hierop van overeenkomstige toepassing.
3. Opdrachtnemer zal vertrouwelijk omgaan met persoonsgegevens van Opdrachtgever
en het Kind, in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving op het gebied van de bescherming van Persoonsgegevens, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Artikel 9. Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in
overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Opdrachtnemer heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk een duidelijk omschreven resultaat is overeengekomen.
2. Opdrachtnemer heeft een verzekering afgesloten voor bedrijfs- en
beroepsaansprakelijkheid.
3. Opdrachtnemer is enkel aansprakelijk voor schade die het gevolg is van aan
Opdrachtnemer toe te rekenen tekortkomingen in de nakoming van verplichtingen uit Overeenkomst indien Opdrachtnemer ter zake in verzuim is.
4. Aansprakelijkheid voor indirecte schade is uitgesloten. Aansprakelijkheid voor directe
schade is beperkt tot het bedrag dat door de verzekeraar wordt uitgekeerd vermeerderd met een eventueel eigen risico.
5. Indien de verzekeraar niet uitkeert, dan is aansprakelijkheid gemaximeerd tot het bedrag dat met de Overeenkomst is gemoeid, doch maximaal berekend over de duur van een periode van 6 maanden.
6. Opdrachtnemer kan geen beroep doen op enige aansprakelijkheid beperkende
bepaling, indien de schade het gevolg is van diens opzet of grove schuld.
Artikel 10. Klachten en geschillen
1. a. Opdrachtnemer heeft een klachtenregeling vastgesteld bij het Klachtenloket van Adiona wanneer de Opdrachtnemer NIET werkzaam is overeenkomstig de
Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en/of de Jeugdwet. b. Opdrachtnemer heeft een klachtenregeling vastgesteld bij Klachtenportaal Zorg (of een andere aanbieder) wanneer de Opdrachtnemer WEL werkzaam is overeenkomstig de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en/of de Jeugdwet.
2. Cliënten van Opdrachtnemer kunnen een beroep doen op het Klachtenloket en
kunnen zich desgewenst gratis laten bijstaan door een klachtenfunctionaris bij het formuleren van de klacht. Indien de interne klachtenregeling is doorlopen en klager is het met de uitkomst niet eens, dan kan klager de klacht voorleggen aan Klachtenportaal Zorg (of een andere aanbieder waarbij de Opdrachtnemer is aangesloten).
3. De specifieke klachtenregeling en informatie van de Opdrachtnemer zijn te vinden op de website van Opdrachtnemer; www.evelienlafaille.nl.
Een klacht moet schriftelijk (daaronder mede verstaan: per email) worden ingediend bij Opdrachtnemer.
Artikel 11. Slotbepalingen
1. Op deze Algemene Voorwaarden en alle Overeenkomsten tussen Partijen is
Nederlands recht van toepassing.
2. Deze Algemene Voorwaarden zijn in te zien en te downloaden op de website van
Opdrachtnemer; www.evelienlafaille.nl.